Bērnu adaptācija pirmsskolas izglītības iestādē.

Septembris ir laiks, kad vairums bērnu uzsāk bērnudārza gaitas. Vienam izdodas ātri pierast pie jaunās lietu kārtības, citam tik viegli pielāgoties neizdodas. Vairumam pierašana pie dārziņa ir emociju pilns pārdzīvojums. Pārdzīvojums parasti ir ne tikai bērnam, bet arī vecākiem. Tāpēc vecākiem vajadzētu palīdzēt bērnam pielāgoties bērnudārza gaitām. Pētījumos ir pierādīts, ka vislielāko stresu jebkuram cilvēkam rada tieši šķiršanās. Vairumam bērnu došanās uz bērnudārzu ir pirmā šķiršanās pieredze.
Apstākļi, pie kuriem ir jāpierod ir svešas audzinātājas, bērni, jaunas telpas, ēdiens, jauni noteikumi. gulētiešana – tas viss no mazā prasa emocionālos spēkus. Bērns piedzīvo dažādas izjūtas – jūtas pamests, apjucis, nelaimīgs, dusmīgs. Viņam savos emocionālajos pārdzīvojumos ir svarīgi just vecāku atbalstu – būt uzklausītam, samīļotam ik rītu un vakaru.
Lūk ieteikumi vecākiem, kā samazināt bērna emocionālās attīstības riskus, uzsākot dārziņa gaitas:
1. Vēlams iepazīties ar bērnudārzu un nākamajām audzinātājām jau tad,kad vecāki atnākuši uz pārrunām ar pirmsskolas iestādes vadītāju kopā ar mazo.
2. Aptuveni mēnesi pirms bērnudārza gaitām, vēlams jau mājās pielāgot bērna dienas režīmu tam, kāds būs grupiņā. Bērns ir pakāpeniski jāpieradina celties tikpat agri, cik vajadzēs, kad būs jādodas uz dārziņu, jāradina gulēt diendusu.
3. Sagatavošanās posmā vecākiem vērts painteresēties, kādus ēdienus mēdz pasniegt dārziņā, un arī mājās sākt piedāvāt līdzīgus, lai mazais pierastu.
4.Vairākus mēnešus iepriekš sākt atstāt mazo ilgāku laiku pie vecmāmiņas, vai kāda cita tuva cilvēka.
5. Ja bērnam līdz 3 gadu vecumam bijusi iespēja bieži kontaktēties ar saviem vienaudžiem, parasti šajā vecumā viņš ir gatavs doties uz dārziņu, jo ir jau pārdzīvojis posmu, kad citus vienaudžus uztver kā konkurentus, iemācījies dalīties ar rotaļlietām.
6. Piedāvājiet mājās vairākas reizes izspēlēt spēli ‘’Bērnudārzs’’, vai pasaku ‘’ Kāda bērna piedzīvojumi bērnudārzā’’.
7.Bērnam ir svarīgi just, ka mamma un tētis uzticas audzinātājām. Tas ir vēstījums mazajam: tev te būs labi, par tevi te rūpēsies.
8. Runājiet par savu pieredzi bērnudārzā tikai pozitīvas lietas, apskatiet savas bērnudārza fotogrāfijas un pastāstiet par dažādiem jaukiem notikumiem.
9. Radiet kopā atvadīšanās rituālu, piemēram, pirms aizejat, apskaujiet mazo, pasakot kādus mīļus vārdus, pamājiet pa logu. Atcerieties, ka rituālu nedrīkst aizmirst. Rituāli rada drošību.
10. Bērnam katru rītu jāpasaka cikos nāks pakaļ. Nav svarīgi, ka mazais vēl nepazīst pulksteni, galvenais ir apziņa, ka viņš laikā tiks mājās.
11. Pirmajās dienās nevajadzētu atstāt uz diendusu, vēlams atnākt pakaļ agrāk.
12.Atcerieties, ka atvadas nedrīkst būt ilgas, lai kā arī sāp sirds. Ilgas atvadas bērnam neko nedod, nevajag tās ievilkt, situāciju padarot vēl sāpīgāku. Ja mammai ir ļoti grūti šķirties no bērniņa,ir ieteicams mazo uz bērnudārzu vest tētim. Nekādā gadījumā nelavieties prom no bērna cerībā izbēgt no bērna pārdzīvojumiem šķiroties. Šāda pieredze mazo padara vēl nedrošāku, bērnam rodas vēlme uzpasēt vecākus, jo nekad nevar zināt, kad viņi pazudīs no redzesloka. Šāda rīcība īstermiņā šķiet vilinoša, bet ilgtermiņā sašūpo bērna emocionālo drošību.
13. Ar izpratni attiecieties pret bērna vēlmi gulēt kopā, neaizliedziet to viņam. Tad mazais kaut vai naktī atgūs tuvību, kuras viņam dienā ir pietrūcis. Vairāk pavadiet laiku kopā tikai divatā ar bērnu -pastaigājoties, parotaļājoties. Radiet mājās siltu atmosfēru.
14. Vēlams mazajam līdzi iedot kādu mīļu mantu, kas saglabātu saikni ar mājām vai mammas fotogrāfiju, šalli, cimdu vai citu personīgu lietu.
15. Ja mazajam ir kādas veselības problēmas, alerģija, vai tamlīdzīgi, tas jāizstāsta grupas audzinātājai jau pirmajā dienā.

Vadītājas vietniece mācību darbā Aija Zepa

  • ©Kuldīgas PII „Bitīte” - attīstības centrs